november 3, 2021 Door Storm Nijhof

Internationaal ondernemen

De Nederlandse markt heb je inmiddels in je zak. Misschien is er wel wat ruimte voor verbetering en uitbreiding, maar het is ook tijd om je afzetmarkt uit te breiden. En waar kan dat nu beter dan in ons buurland Duitsland. Duitsland is een van de grootste handelslanden in Europa en ligt ook nog eens heel dichtbij. Er zijn wel een aantal dingen waar rekening mee moet worden gehouden als je gaat ondernemen in Duitsland. Zo heeft Duitsland een aanzienlijk andere zakelijke cultuur dan Nederland. Voor de hand ligt ook een taalbarrière. En als je nog weinig mensen kent in Duitsland, waar begin je dan? Dat laatste probleem is makkelijk opgelost. Je kunt een op maat gemaakte lijst aanvragen met Adressen Duitsland.

Cultuurverschillen

Duitsland ligt nog relatief dichtbij Nederland, ook qua cultuur. Maar toch moet je je daar niet in vergissen. Duitsers hebben een hele andere hiërarchische cultuur dan Nederlanders. Daarnaast zijn Duitsers een stuk minder direct. Verdiep je dus goed in de cultuurverschillen en speel hierop in. Dat kan je zakelijke relaties alleen maar goed doen. Een nieuwe afzetmarkt hoeft niet per se naast Nederland te liggen. Je kunt er ook voor kiezen om een ander Europees land als nieuwe afzetmarkt te kiezen. Of zelfs een land buiten Europa. Het gaat erom dat je een afzetmarkt kiest waar vraag is naar jouw product. Ook voor internationale zakenrelaties kun je een lijst opvragen met Internationale adressen.  

Taalbarrière

Een afzetmarkt beginnen in een nieuw land betekent niet per se dat je een hele nieuwe taal vloeiend moet leren. Gelukkig spreken veel mensen binnen en buiten Europa een redelijk niveau Engels. Daarnaast kun je ook lokaal personeel inhuren of vertaalbureaus en tolken. Natuurlijk is het leuk voor de zakelijke relatie als je een klein beetje de taal leert. Dan kun je bijvoorbeeld je nieuwe relatie op de juiste manier groeten. In bepaalde landen zoals China of Frankrijk wordt dat heel erg gewaardeerd.