juli 13, 2022 Door Storm Nijhof

Dit zijn de trends voor verpakkingen in 2022!

Naast een uniek product, wordt er ook creatief gehandeld met de verpakking van een product. Bedrijven steken veel geld in de ontwikkeling van verpakkingen, om zo uniek te zijn. Dit zorgt ervoor dat er een hoop interessante trends voorkomen waar we een hoop van kunnen leren. Naast dat het goed is voor het bedrijf wordt er ook steeds meer gedacht aan het milieu. Dit is voor zowel bedrijven als klanten erg belangrijk en het past daarom steeds beter in dit straatje. Lees gauw verder en ontdek een aantal van deze interessante trends!

Produceren met 3D-printer

Het produceren van verpakkingen kan erg lang duren. Er is daarom lang gezocht naar een manier waarop dit sneller verloopt. Er is een potentiële oplossingen gevonden in de vorm van de 3D-printer. Het is gebleken dat je hiermee een stuk sneller verpakkingen kunt creëren. Waar een productie eerder in verschillende stappen werd ondernomen, neemt de 3D-printer een hoop van deze stappen over. 3D-printers voor de productie van duizenden verpakkingen zijn echter enorm prijzig, waardoor het nog niet echt de productie overgenomen heeft.

Personalisatie en beleving

Verpakkingen worden steeds vaker gepersonaliseerd. Dit is natuurlijk een steeds belangrijker onderdeel van de merkbeleving van een klant. Zo kom je in zogeheten “unboxingvideo’s” een stuk beter naar voren met een gepersonaliseerde verpakking. Stel dat er duizenden mensen kijken naar zo’n video, dan zorgt dit voor een groter bereik.

Interactief

Een interactieve verpakking wordt vaak gekoppeld aan de gepersonaliseerde verpakkingen. Naast een goed design, biedt het namelijk ook entertainment of functionaliteiten. Zo kan er een QR-code geplaatst worden op de verpakking. Met zo’n code word je vervolgens naar een video of website gebracht, waar je wederom in contact komt met het bedrijf. Zo zorg je er wellicht voor dat een klant opnieuw een product bij je aanschaft. Dit is een zeer moderne strategie, waarmee je jouw onderneming erg uniek kunt maken. Ondanks dat zo’n QR-code steeds vaker gebruikt wordt, kan je helemaal je eigen invulling geven aan de mogelijkheden ervan.

Duurzame verpakkingen

Het wordt steeds belangrijker om duurzame verpakkingen toe te passen. Verschillende bedrijven promoten hun merk en koppelen het aan hun duurzame verpakkingen. Zo zagen we eerder al papieren rietjes verschijnen bij McDonalds. Daarnaast worden er bijvoorbeeld papieren en plastic recyclebare verzend zakken geproduceerd, door ondernemingen als Blok Packaging. Zo zorgen bedrijven dat er minder plastic terecht komt in de zee en we kunnen bouwen aan een milieubewuste wereld.