januari 16, 2023 Door Storm Nijhof

5 recruitment trends 2023

De recruitment en het in dienst nemen van personeel heeft afgelopen jaren veel veranderingen doorgemaakt. Met het begin van corona in 2020 werden we gedwongen veel aanpassingen te maken in onze processen. Maar ook nu de samenleving weer volop in beweging is merken we dat een aantal van die veranderingen permanent zijn. En ook dat er alleen maar nog meer gaat veranderen. Voor jouw uitzendbureau ben je graag op de hoogte wat je in 2023 mag verwachten op recruitmentgebied. We nemen je graag mee in de trends die opkomen en/of doorzetten in 2023.

Remote sollicitatiegesprekken
De recruitment trend van remote sollicitatiegesprekken voeren is al een tijdje bezig maar zal zich ook zeker voortzetten in het volgende jaar. Waar dit eerst nog afgedwongen werd door alle maatregelen zijn we erachter gekomen dat het voeren van online gesprekken ook gewoon heel handig is. Zeker de eerste kennismakingsgesprekken zijn makkelijk online en op afstand te voeren. Dit scheelt zowel de recruiters als de sollicitanten tijd. Nadat de eerste informatie van beide kanten is ingewonnen kan nog een gesprek op locatie worden ingepland.

Geautomatiseerde recruitment
Er komen steeds meer geautomatiseerde recruitment tools beschikbaar waar recruiters dan ook graag gebruik van maken. Deze tools kiezen bijvoorbeeld op LinkedIn uit welke profielen het beste matchen op jouw vacature en sturen automatisch een bericht met een verzoek om te matchen. Dit scheelt al veel tijd die je normaal kwijt bent aan het zoeken en screenen van de juiste kandidaten. 

Soft skills
Met de toegenomen arbeidskrapte wordt de ellenlange lijst met benodigde werkervaring steeds meer losgelaten. Veel organisaties zijn nu meer bereid om mensen zelf de benodigde vaardigheden bij te brengen. Mensen worden meer aangenomen en beoordeeld op de soft skills die ze in huis hebben. Hierbij kun je denken aan samenwerkingsvaardigheden, het vermogen om problemen op te lossen en communicatie. Deze zogenoemde soft skills stellen je in staat om snel te integreren in een organisatie, óók wanneer je nog niet alle ervaring hebt opgebouwd voor een bepaalde functie.

Meer focus op intern aanbieden van vacatures
Nog een gevolg van de huidige krappe arbeidsmarkt is dat organisaties meer focussen op het intern verspreiden van vacatures. Dit geldt vooral voor vacatures die lastig kunnen worden ingevuld. Hierbij kan wel het nadeel optreden dat je iemand voor een functie aanneemt die voorheen op een totaal ander vakgebied werkzaam was. Voordeel is weer dat de werknemer al bekend is met de organisatie én dat je jouw werknemers hiermee de kans biedt door te stromen en te groeien. Werknemers die intern overstappen blijven namelijk vaker bij hun organisatie dan de werknemers die op dezelfde functie werkzaam blijven. Natuurlijk betekent dit wel dat er op een andere plek weer een functie te vullen is, maar dit kan weer een functie zijn waar meer kandidaten voor te vinden zijn.

Verhoogd budget voor employer branding
Omdat er momenteel meer banen beschikbaar zijn dan sollicitanten is erg belangrijk dat je onderneming bekend staat als een goede werkgever. Om dit te bereiken kijken bedrijven niet alleen serieus naar de arbeidsvoorwaarden, er wordt bij veel organisaties ook een hoger budget vrijgemaakt voor het creëren van een positief werkgeversimago. Immers hoe beter jij als werkgever bekend staat hoe positiever eventuele sollicitanten er tegenover staan om bij jou te komen werken. 

Tijd vrij maken voor recruitment
Om in te spelen op deze trends ben je wel tijd nodig. Tijd die je vrij kan maken door jouw backoffice werkzaamheden uit te besteden! Bij easyworx vind je de specialisten die hier alles weten en jouw backoffice zo efficiënt mogelijk regelen. Benieuwd wat dit precies inhoud? Lees hier precies wat easyworx voor jou kan doen.