april 21, 2022 Door Storm Nijhof

Snel online zakelijk bestellen

Het is voor ondernemingen van het grootste belang dat bestellingen snel op de plek van bestemming worden bezorgd. Daardoor ontstaan er geen tekorten en zijn de voorraden altijd op peil. De ontwikkeling van webshop b2b software heeft daarbij gezorgd voor veel snelheidswinst. Deze software is volledig afgestemd op het doen van zakelijke bestellingen. Doordat een webshop b2b een integraal onderdeel is van ERP software, kunnen bestellingen automatisch worden verwerkt in het productieproces. Ook het voorraadbeheer, de facturatie en de aflevering van de bestellingen wordt door middel van de ERP software ondersteund. Er kan worden geconcludeerd dat de service die bedrijven kunnen verlenen sterk is verbeterd.

Extra functionaliteit

Een zakelijke webshop lijkt in sommige opzichten op een gewone webshop voor consumenten. Je kunt er producten op selecteren en bestellen. Op de achtergrond is de functionaliteit van een zakelijke webshop echter veel uitgebreider dan van een simpele consumenten webshop. In een zakelijke webshop kan bijvoorbeeld worden gewerkt met staffels. Dat wil zeggen dat, als er grotere hoeveelheden van producten worden besteld, de prijs per stuk daalt. Bij een zakelijke webshop is er ook de mogelijkheid om bestellingen voor een zakelijke klant door meerdere werknemers te laten plaatsen. Bij grote bedragen moet er een mogelijkheid zijn om daarop akkoord te geven. Ook kan er bij een zakelijke webshop worden besteld op rekening.

Voor- en nadelen

In het bedrijfsleven wordt op grote schaal gebruik gemaakt van ERP software. Ondanks dat deze systemen veel positieve effecten hebben, zijn er ook wel de nodige nadelen. Er is altijd een zekere gewenning nodig dat IT-professionals meer betrokken raken bij de bedrijfsvoering. ERP systemen werken lang niet altijd meteen zoals men dat aanvankelijk voor ogen had. Het vergt dus nogal wat uithoudingsvermogen van de organisatie om gewend te raken met deze software. In de praktijk blijkt echter, dat ERP voor elk bedrijf meer voor- dan nadelen heeft, hetgeen blijkt uit een betere service en een grotere omzet.