april 29, 2022 Door Storm Nijhof

Hoe werkt Google Ads?

Achter elke zoekmachine zit een advertentieplatform dat je kunt gebruiken voor SEA. Met SEA worden online advertenties via deze zoekmachines bedoeld. Veelal gebeurt dit op de grootste en bekendste zoekmachine, Google. Maar ook via Bing is dit mogelijk. Bij Google heet dit Google Ads en bij Bing, wat van Microsoft is, heet dit Microsoft Advertising. In grote lijnen werken ze hetzelfde, maar het overgrote deel (zeker in Nederland) van het bedrijfsleven maakt gebruik van Google Ads voor hun SEA campagnes. Wat moet je hier zeker over weten?

Welke stappen van SEA mag je zeker niet vergeten?

Om te beginnen wordt via een zoekwoordenonderzoek bepaald welke zoekwoorden goed aansluiten op jouw business. Dit kan zowel productgericht als servicegericht zijn, maar ook meer van algemene aard op je onderneming. Hierbij is het dan ook handig dat je eerst zelf bepaalt waarop je gevonden zou willen worden. Vervolgens ga je, bijvoorbeeld samen met een gespecialiseerd marketeer, onderzoeken of er ook volume op deze zoekwoorden zit en hoe moeilijk het zal zijn als je met deze woorden wilt gaan adverteren op Google. Zoekwoorden die aan elkaar gerelateerd zijn kunnen overigens geclusterd worden waarvan weer groepen worden gemaakt. Als de zoekwoorden zijn bepaald, ga je kijken naar je budget. Wat is het maximale bedrag dat je wilt spenderen per klik van iemand op jouw advertentie waaraan het zoekwoord hangt? Ook hierin kun je je het best door een ervaren SEA specialist laten adviseren. Op basis van deze gegevens worden relevante advertenties gemaakt waarop jij direct kunt scoren in Google zodra deze advertentie live gaat.

Waarom betalen voor Google als het ook gratis kan?

Je betaalt voor SEA in principe dus per bod. Maar, een veelgestelde vraag is: waarom zou ik betalen om te worden gevonden in Google als dat ook gratis kan? Hiermee wordt dan bedoeld, waarom zou ik SEA doen als ik ook via de organische (SEO) weg online gevonden kan worden? Nou, hoewel er achter SEA veel werk zit, is dat bij SEO ook het geval. Bovendien hebben de investeringen in SEO tijd nodig om er ook resultaten van te gaan merken terwijl dit bij SEA direct zichtbaar is. Maar stop je met adverteren, dan verdwijn je ook meteen uit de zoekresultaten terwijl de inspanningen van SEO ook op lange termijn nog in positieve zin zichtbaar zijn. SEO is dus op organische wijze Hoger in Google komen. Dit kost geen extra budget, maar wel veel meer tijd en investering dan SEA. Omdat voor beiden een zoekwoorden onderzoek nodig is en het je vindbaarheid optimaal versterkt, wordt vaak ook voor de combinatie tussen SEA en SEO inzetten.

Weet jij al hoe je SEA wilt inzetten?

Met SEA kun je snel en doelgericht meer leads binnenhalen. Het zijn de bekende advertenties die je bovenaan in de zoekopdrachten van zoekmachine Google ziet staan. Tegenwoordig overigens ook onderaan in Google. Hiermee geeft de zoekmachine gigant al een signaal af hoe belangrijk ze deze advertenties vinden, het is namelijk een krachtig verdien model. Het is dan ook een kwestie waar veel startende of kleinere ondernemers mee worstelen: hoe zet ik mijn online marketing zo efficiënt mogelijk in? Specialisten die op alle fronten van de hoed en de rand weten en tegen zo laag mogelijke kosten optimale resultaten voor je business behalen? Wie wil dat nou niet? Ga het gesprek aan met een marketeers en laat je informeren en overtuigen. Is er een wederzijdse klik? Dan zul je er op basis van vertrouwen echt de vruchten van gaan plukken.